Diplomityöni aiheesta on valmis ja parhaillaan painossa. Ohessa tänään kirjoitettu DI-vaiheen kypsyysnäyte. Otsikko toimi tehtävänantona.

Yrityksen vihertymisprosessilla tarkoitetaan sen operatiivisten toimintojen aiheuttamien ympäristövaikutusten huomioimista ja pienentämistä. Yrityksen vihertymisprosessissa on tarkoituksena konkreettisesti vähentää yrityksen aiheuttamaa ympäristökuormaa. Yrityksen tuottaman tuotteen aiheuttamat ympäristövaikutukset voivat niinikään olla osa viherrysprosessia päähuomion ollessa kuitenkin itse operatiivisessa toiminnassa.

 
Pienentämällä ympäristövaikutuksiaan yritys voi saavuttaa monia myönteisiä vaikutuksia; yritys voi siten täyttää viranomaisten asettamia velvoitteita ja vastuita, se voi vähentää ympäristövaikutuksiin sitoutuneita turhia kustannuksia sekä tuottaa todellisuuteen perustuvaa materiaalia ympäristömarkkinointinsa tueksi. Muutosprosessi voi onnistuessaan johtaa jopa lisääntyneisiin tuloihin kasvaneen myynnin tai jopa uuden, ympäristöystävällisemmän liikentoimintamahdollisuuden tai tuotteen löytymisen myötä.
 
Yrityksen aiheuttamat ympäristövaikutukset aiheutuvat joko välillisesti tai välittömästi yrityksen operatiivisesta toiminnasta, joten juuri operatiivista toimintaa suorittava henkilöstö on avainasemassa viherrysprosessin onistumisen näkökulmasta. Yrityksen vihertymisprosessissa on muutettava suorittavan henkilöstön toimintaa, ja muutos tarvitsee ennen kaikkea johtamista. Tärkeimmiksi onnistumista edesauttaviksi tekijöiksi voidaankin nimetä johdon sitoutuminen, henkilöstön motivointi, säännöllinen seuranta sekä resurssien käytön mahdollisuuden varmistaminen. Vihertymisprosessin onnistumista ehkäiseviksi riskeiksi voidaan nähdä vastaavasti johdon sitoutumattomuus, alkuinnostuksen loppuminen ja sitä myöten prosessin näivettyminen sekä suuret muutokset liiketoiminnassa, jotka vievät huomion pois henkilöstön kehittämisprosessista.
 
Henkilöstön motivoinnissa muutokseen voi käyttää yrityksen toimintakulttuuriin sopivia tapoja, kuitenkin niin, että henkilöstö kokee muutoksen mielekkääksi, kannattavaksi ja että syyt muutokseen ymmärretään. Ympäristökuorman pienentämiseen liittyvässä vihertymisprosessissa henkilökohtainen kiinnostus ympäristön hyvinvointia kohtaan tai huoli ympäristön tilasta toimii vahvana motivaattorina. Kiinnostusta asiaa kohtaan voi yleisesti herätellä kertomalla faktoja ja syitä, miksi ympäristöystävällisyys on tärkeää juuri tässä yrityksessä ja miksi sitä edistetään juuri nyt. Yrityksen motiivit viherrysprosessille voivat liittyä vahvastikin kustannustenhallintaan tai sidosryhmämarkkinointiin, mutta suorittavalle henkilöstölle näillä syillä ei ole henkilökohtaista, motivoivaa painoarvoa. Tiedon jakamisessa on siis osoitettava oikea tieto oikealle yleisölle. Tulospalkattua johtoa kiinnostavat luvut, markkinointipäällikköä ehkä mahdollisuus hyödyntää tuloksia viestinnässä.
 
Johdon tulee olla sitoutunut prosessiin, sillä ilman johdon tukea yksittäinen, innostunut työntekijä ei saa tarvittavaa muutosta aikaan. Tiedon ja siten työkalujen jakaminen, ja toisaalta henkilöstön mukaan ottaminen ideointiin varsinkin prosessin alussa henkilöstön oman vaikutuksen huomioimiseksi on hyvä tapa päästä alkuun vauhdilla. Suorittava henkilöstö kun on usein työnsä paras asiantuntija ja huomaa sen kehityskohteet ensimmäisenä oikeaa tietoa saadessaan. Kiertoprosessimaisen ajattelun mukaan muutos voidaan sulauttaa organisaatiossa asteittain askel askeleelta, jolloin minimoidaan muutosvastarinnan vaikutus. Muutosprosessille onkin hyvä varata aikaa, jotta vihertyminen jää pysyväksi osaksi toimintakulttuuria kertaluontoisen projektin sijaan.
 
Muutosprosesseille on tyypillistä alkuinnostus ja sen jälkeinen luisuminen takaisin vanhoihin tapoihin, mikäli muutosta ei johdeta hallitusti. Vihertymisprosessin suunnittelu on tärkeää, jotta alkuinnostuksenkin jälkeen toiminta jatkuu säännöllisesti.  Sekä henkilöstön että johdon motivoinnissa oman onnistumisen tunteen todentaminen on tärkeä osa muutosta. Mitattavat indikaattorit ja säännöllinen seuranta sekä vahvistavat oppimisen ja onnistumisen kokemuksia että auttavat hienosäätämään muutoksen suuntaa prosessin aikana. Seurannan tulisi olla osallistavaa ja sen tulisi olla säännöllistä viikoittaisella tai vähintään kuukaisittaisella tasolla. Asian pitäminen mielessä vaatii aluksi enemmän työtä, ennen kuin uusista toimintatavoista tulee normaaleja rutiineja.
 
Vihertymisprosessi on muutosprosessi, joka yrityksen lähtökohdista riippuen voi olla hyvinkin suuri tai vastaavasti lähinnä hienosäätöä. Molemmissa tapauksissa yrityksen täytyy varmistaa mahdollisuudet muutoksen toteuttamiselle resursoimalla sen hallintaan ja toteutukseen tarvittavasti aikaa ja rahaa. Suuri osa toteutettavista konkreettisista muutoksista säästää rahaa (esimerkiksi energiansäästö, paperin säästö tai bensan käytön väheneminen), mutta muutostyö vaatii vähintäänkin ajankäytön resursointia.
 

Yrityksen vihertymisprosessissa on kyse sisäisestä muutosprosessista, vaikka se parhaimmillaan saattaakin vaikuttaa yrityksen toimintaverkkoihin laajemminkin. Huomiota vaativat muutokset esimerkiksi liiketoimintakentässä ulkoisesti saattavat kuitenkin vaikuttaa negatiivisesti vihertymisprosessin jatkumiseen. Jos johto säilyy motivoituneena ja sitoutuneena muutosprosessiin, vihertyminen voi jatkua. Vihertymisprosessin jatkamiseksi kaikissa tilanteissa ulkopuolelta tuleviin vaikutuksiin voidaan varautua luomalla prosessin alkuvaiheessa konkreettinen ympäristöohjeitus, joka sulautetaan osaksi normaalia toimintakulttuuria. Kyseessä ovat esimerkiksi palo- ja turvallisuusmääräyksiin rinnastettavissa olevat ohjeet, joita jokainen henkilöstön jäsen sitoutuu noudattamaan. Näin vihertymisprosessin aikana luodut säännöt säilyvät voimassa myös ulkopuolisten muutosten kourissa, ja lisäksi ne siirtyvät osana normaalia perehdytystä aina seuraaville uusille työntekijöille. Näin vihertymisprosessi on jatkuvaa parantamista ympäristöystävällisyyden maksimoimiseksi.